Projekt BMW R60/2 1969 års polismodell
Namn: Stephan Samourkas
Yrke: Elkonstruktör på ABB
Hemort: Västerås
Intressen: Veteran-motorcyklar och gamla ting
Det hela började med att jag satt en kväll och kollade på Blocket och hittade då en f.d. polismotorcykel. Tyvärr var det alltför mycket åverkan på den. Jag kontaktade ändå säljaren och frågade om han möjligen hade fler motorcyklar att sälja.
Svaret blev,”Jo jag har en till f.d. polis-mc men den är inte till salu!” Efter diverse diskussioner kom vi trots allt överens om ett pris.
En vecka senare stod BMW:n på gatan utanför bostaden och det var i augusti 2010.
Personen jag köpte BMW:n av berättade att han köpt cykeln för sex månader sedan av en äldre herre från Lindesberg som i sin tur hade köpt den för 37 år sedan på Arboga överkottslager.
Jag ringde upp honom och fick en mycket bra kontakt, dock hade han inga delar att sälja. Han berättade också att under sin tid som ägare till BMW:n hade han låtit förkroma vissa detaljer såsom fästena till strålkastaren och sidostödet (skall vara vitlackerade),luftburk och navkåpor (skall vara silverlackerade),fästena till fotpinnarna och bromspedalen (skall vara svartlackerade). Centralstödet är utbytt p.g.a att det gamla var trasigt (skall vara vitlackerat). (Allt detta skall åtgärdas men i skrivandets stund har tiden inte räckt till riktigt).
Sedan började det mödosamma arbetet med att ta reda på hur den såg ut när den tjänstgjorde hos polisen. Först kontaktade jag Transportstyrelsen och begärde kopior på alla handlingar och fick då reda på ursprungligt reg.nr. samt att den tjänstgjort vid Skövde polisdistrikt mellan åren 1969, när den var ny, fram till 1973 när den gick i pension, för att sedan säljas vid Arboga överskottslager efter att all polis- utrustning demonterats.
Jag fick ett tips om en herre vid namn Lasse Svensson i Malmö som skulle vara mycket kunnig på just BMW polismotorcyklar. Sagt och gjort, jag kontaktade honom och fick många värdefulla tips därigenom.
Detta ledde till att jag kom i kontakt med MC-polisveteranernas ordförande Ragnar Pålsson. Ragnar bjöd in mig att få komma på besök till muséet i Solna ett antal gånger vilket var helt ovärderligt och som resulterade i att många av mina frågor blev besvarade.
Jakten på delar såsom rödljus, siréner, radiopanel etc höll på några år och jag hade ständig koll på vad som fanns på Blocket och Tradera där det blev ett antal fynd.
Jag kontaktade både Bosse Rindar och legenden Hans Böge men ingen av dessa herrar hade varken delar eller dokumentation kvar från den tiden.
Mitt första rödljus samt backspeglar med fästen hittade jag hos Glas-Harry i Eskilstuna.Han hade också en hel del annat smått & gott som till exempel skärmade tändkablar och tändhattar.
Jag provade också att annonsera på olika sajter bl.a. på svenska radioamatörernas hemsida och där fick jag napp på både antenn och radio.
Det största nappet blev dock när jag hade annons ute på svenska BMW-klubbens hemsida och därigenom blev kontaktad av en person vid namn Henrik Carlgren som en gång i tiden hade jobbat hos Rindars och hade stor erfarenhet av dessa cyklar. I och med detta blev alla mina frågor besvarade samt att alla delar jag saknade fick jag nu tag på. Jag fick t.o.m. tag på original POLIS-skyltar fram och bak från 1960-talet. Angående sökarlyktan jag monterat på styret så berättade Carlgren att ”den satt aldrig originalmonterad. Men från min tid på Rindars minns jag att vi monterade sådan på hojar som skulle köras i dåtidens polisrallyn som brukade gå i Belgien. Sen var det nog också någon enstaka mc-polis som låg bra till hos Hasse Böge som kunde få en sådan monterad på sin mc”.
Till detta har jag även kommit över full mundering vad gäller klädsel såsom hjälm, jacka, handskar, poliskoppel, byxor och stövlar.
Även full utrustning som fanns i läderväskorna har jag lyckats komma över så när som den lilla mönsterdjupsmätaren.
Jag vill framföra ett stort tack till Lasse Svensson, Ragnar Pålsson och sist men inte minst Henrik Carlgren.
Utan Er hjälp hade detta projekt inte varit möjligt!
Jag känner en stor tillfredsställelse över att ha lyckats återställa motorcykeln till sin forna glans.
Text och bilder Stephan Samourkas