Ur DN 1962

Lättrörlig mc-konstapel mot fartsynd och slarv

För att lära stockholmstrafikanterna att vara vänligare och köra säkrare rullar varje morgon och eftermiddag tio motorcykelpoliser ut från högkvarteret på Bergsgatan 48 och sprider sig över stan. De tio körskickliga herrarna i svart läder med vita hjälmar, koppel och reflexband som piffiga och lättsynliga accessoarer är stockholmspolisens senaste giv för att om möjligt göra trafiken på storstans gator lite mer dräglig, lite mindre nervslitande och blodtrycksfarlig. Det går också med fog att kalla dem antijäktapostlar.

De tio skall bl a försöka – genom kontroll av last, lastningssätt och fart – förhindra olyckor av det slag som inträffade söder om söder där en bilist dödskrockade mot en sprängsten som en lastbil tappat.

-”Det är ett länge närt önskemål som vi börjat förverkliga, säger kommissarie Erik Redsjö vid trafikpolisen. I flera år har vi känt behovet växa av att få ut mc-män i trafiken och kunna slå ett slag för vänligare trafik vilket också betyder säkrare trafik. Nu har vi äntligen över sommaren lyckats skifta över fem man från andra sysslor så att vi kan bemanna de tio motorcyklar vi har. Ännu fler skulle behövas. Genom sin lättrörlighet är mc-männen sina kolleger i radiobilarna överlägsna när trafikintensiteten antagit dimensioner som den gjort i Stockholm. En mc-polis kan slingra sig fram i de tätaste köer. Han kan lätt komma fram till just den plats där han bäst behövs. Han kan lätt ställa ifrån sig sitt fordon – det tar ingen plats som en radiobil gör. Han kan om det är lämpligt rycka in och sköta trafikdirigering direkt från motorcykeln, sittande gränsle över den. Och han kan lätt och behändigt nå ikapp en syndare.”

De tio läderklädda, som når stor effekt bara genom att synas, skickas inte ut för att sätta fast syndare. De har självfallet rapportblock och penna till hands men deras stora uppgift är att prata tillrätta folk som felar, ge råd till alla som röjer okunnighet och hjälpa de vilsna. De skall med lätt och varsam hand ta alla felande i kragen, från det våghalsiga barnet på trehjulingen till den grånade men kanske vinglande gentlemannen på moped. De har kommit till för att t ex gjuta olja på upprörda vågor, dvs ingripa och tala lugnande till irriterade bilister som vevar ner sidorutan och öser ovett över den närmaste omgivningen.

En av de tio, 34-årige mc-polisen Stig Frisk, ”släcker” sitt 35-hästars accelerationssnabba vidunder som gör honom så överlägset lättframkomlig och summerar i den snabbt tätnande rusningstrafiken sitt jobb, så här:

-”Detta att dels vara lärare, dels rådgivare och stundtals guide är mycket trevligt och angenämt. Det är betydligt trivsammare att kunna vara till hjälp än att ständigt behöva ta till penna och rapportblock. Vi försöker alltid skiljas från trafikanterna som vänner.”