Säsongsavslutning i Stockholm 2012

Blue Knights & MC-polisveteranerna

Blue Knights Sweden I och MC-polisveteranerna har följt säsongens planering som vi gjorde upp på en After Bike-middag på en restaurang på söders höjder i november 2011.

Under säsongen har vi genomfört fyra onsdagskörningar, en avrostning (Sverigeträffen) samt en långmarsch.

Onsdagskörning har vi haft på både norra och södra sidan om Stockholm. Deltagarantalet har varierat med vädret, som mest har vi varit ett 15-talet hojar.

Augustirundan hade jag planerat nogsamt. På vägen upp till samlingsplatsen i Upplands Väsby dök det upp mycket mörka moln med överhängande risk för regn. Eftersom vi har mottot att vi kör oavsett om det regnar eller snöar så var jag inte särskilt orolig för att jag skulle bli ensam. En trogen skara mötte upp och för att nämna några så var det BMW-Berra, Sunkan och Ragnar. Totalt var vi sex hojar som gav oss iväg mot en nu ännu regntyngd himmel. Fortfarande var det torrt så vi gav oss i väg. I Vallentuna efter någon mils körning hade regnet tagit ett fast grepp om oss. Under taket på en bensinstation gjorde vi omfall på den planerade rutten. Beslutet blev att vi åker till Berras lada och intar fikan där. På ladugårdbacken plockade vi ihop några lastpallar som fick bli bord. Fikat intogs under bar himmel utan regn. Hemfärden däremot blev däremot en mycket blöt till ställning. Då funderar man på varför man är ”out door travelers”.

Så hade det blivit dags för säsongens sista gemensamma hojaktivitet – långmarschen. Samlingsplatsen var i år förlagd till Svea Livgarde. Totalt var vi nio hojar och tio personer som samlades. Denna lördag konkurrerade vi med många andra aktiviteter b.la med polis- mästerskapet i körgårdkörning på polishögskolan i Sörentorp. Det var minst två som valt detta före vår körning, nämligen Ragnar och Leif.

Sunkan började med en tillbakablick och konstaterar att det är nionde året i rad som långmarschsen genomförs. Samtliga planlagda av Sunkan och hustrun Elsa. Det är för övrigt 12.e säsongen sedan Janne Huzell startade med onsdagkörningar. Det brukar vara ett särskilt tema på våra körningar. Vi har under åren haft kurvorgie, gruskörning, kriminalitet och regn- körning vilket inte var planerat. Vi funderade medan vi väntade på Sunkan vad skulle årets tema vara? Svaret lät inte vänta på sig, årets tema var ingenting, bara åka njuta och träffas med andra ord, resan är målet.

Vi fick en mycket detaljerad road book, med inlagda pauser, bensträckare, tankning för de som behövde, samt faror som rullgrus. Resans totala längd var cirka 250 km. Innan avfärd en viktig påminnelse: Uppsikt bakåt, inget vägbyte utan att först ha koll på bakomvarande. Resan gick i ett strålande höstväder i riktning mot Enköping, Skokloster och Örsundsbro för att efter ca en timme, hamna på Hagby IP för en kaffeslurk.

Troligen är Hagby IK en helt okänd klubb och plats för läsaren av dessa rader. Sunkan hade på supporterklubbens officiella webbplats hittat följande information: Hur är det att vara på arenan? Mitt i storsskogen 19 km väster om Uppsala öppnar sig ett stort fält med massvis med frodiga och välskötta fotbollsplaner. Detta fotbollsmecka är Hagby IP. Det finns en pytteliten läktare (fem meter bred, tre rader). Vi rymdes på den när vi fikade. Hur tar man sig till arenan? Hagby är en oerhört oansenlig prick på kartan. Kollektivt är det inte lätt att ta sig till anläggningen. På vardagskvällarna kan man ta buss till Hagby IP fram till 17.55 från Uppsala. Hem kommer man dock inte. På helgerna går inte denna linje alls. Hagby är som redan nämnts löjligt litet plats, en kyrka och några hus. Mest bekant i trakten är byn Skogs-Tibble, 7 km från Hagby, varifrån den litterära katten Murre härstammar. Man kan även fnissa åt byn med namnet Bakgöken strax norr om Hagby. Detta var ett axplock från webbsidan.

Resan går nu vidare mot Skuttunge, Björklinge. Östervåla och Huddunge där det var inplanerad medhavd lunch. Temperaturen hade nu leta sig upp på 18-19 graders-nivån och solen flödar över landskapet. Lantbrukarna kör med skördetröskor, en del plöjer medan andra sår höstsäd. Vissa träd har klätt sig i höstskrud, luften är härligt krispig. Mycket bättre än så här blir det inte.

Vi kör nu vidare på det mindre asfalterade vägnätet utanför Uppsala, mot Vittinge med siktet inställt på Ytterkvarns bro för en kaffepaus. Detta är en favorit i repris. På 2011-års upplaga av långmarschen stannade vi på samma plats. Det är en alldeles underbar plats i en dalgång med forsande vatten, borden är gamla kvarnstenar. På den lilla parkeringsplatsen var det redan ett annat hoj-gäng. Planerat avslut för resan var Yttergrans k:a kl. 15:30. Vi anländer dit med bara någon minuts överdrag. Detta tyder på en god disciplin i gruppen och inte minst en god planering.

Jag brukar självsvåldigt utse den snyggaste eller unikaste hojen. Det blev även i år Bosse Jenssen som denna gång åkte på sin BMW R 60 av 1959-års modell (28 hk). Hojen är i ett unikt skick renoverad av vår bortgångne vän Rolf Andersson. Överallt där vi stannade rönte denna hoj uppmärksamhet. Bosse har ett flertal hojar som DKW, TWN och ZÜNDAPP och BMW.

Du som ännu inte är medlem i någon av klubbarna ta möjligheten att bli det. Medlemskapet blir vad du själv gör det till! Vi kommer att ha ett After- Bike den 15 november på en restaurang på Södermalm. Inbjudan kommer att finnas på respektive klubbs hemsida .

Vi som genomfört årets aktiviteter, vill tacka alla som varit med.

Sunkan, Hasse & Kihlle
Text
Bengt Kihlberg
Bilder från långmarschen hittar du om du klickar på denna länk