RESEBERÄTTELSE FRÅN THULINTRÄFFEN 23-24 JULI 2010

Polismuseet fick under våren 2010 förfrågan om deltagande vid Landskronas stora veteranfordonsevenemang Thulinträffen. Styrelsen i vår förening fick då frågan från Polismuseet om vi kunde ställa upp med två fordon. Temat för året var utryckningsfordon så det passade ju då därför extra bra för oss att vara med i år.

Efter kontakt med arrangörerna gjordes det upp att vi skulle delta med Porschen och Valianten. Lokalt ifrån Skåne skulle några medlemmar ansluta på sina motorcyklar, bl.a. Bengt Johnsson, Lasse Svensson m.fl. Vi gjorde upp att vi skulle försöka hinna ner till cruisingen som skulle starta vid 18-tiden om det gick.

Resan startade från museet vid lunchtid på fredagen med Bengt Svensson bakom ratten i Porschen och Johan Gramenius i Valianten. Med viss spänning rullade vi söderut, ingen av bilarna hade ju körts så långt till någon träff tidigare.

Vi kom ner till Herbeta, Linköping innan en viss oro plötsligt dök upp. Johan ringde från Valianten och mycket samlat men korthugget sade ”Det ryker ur rattstången och det ska det ju inte göra”, nej det ska det ju inte. Han stannade till vid vägkanten och konstaterade snabbt att det verkade bero på fel i körriktningsvisaren.

Resan gick vidare och nu med Johan först för att ”spara på blinket”. Porschen fick bakifrån styra när filbyten skulle ske för att inte någon skulle behöva klaga på en polisbil som inte blinkar. ”Brist på blinkersdebatten” som ju ofta är uppe till debatt i olika tidningar behöver vi ju inte spä på i onödan.

Nu hoppades vi slippa fler oönskade stopp men det varade bara några få mil. Straxt innan Mjölby stod en blå/gul bil med kollegor uppbackade vid en väghållarvändplats. Vi vinkade till dem och fortsatte, pratade lite med våra respektive ressällskap om vem de eventuellt väntade på.

– Det var på oss!

Så fort vi passerat körde de ut och passerade mig i Porschen och gick upp bakom Johan i Valianten och slog på stoppanordningen. Efter en stunds pratande med oss båda framkom att anledningen till ingripandet var att någon ringt ledningscentralen i Östergötland och ondgjort sig över de annorlunda polisbilar som körde på E4. ”Kunde det vara poliser” eller var det ”Föregivande av allmän ställning” osv. hade var uppe till diskussion på ledningscentralen. Vi förklarade hur allt låg till och fick köra vidare.

Vi landade i Landskrona rakt in i cruisingen, helt perfekt, och blev intervjuade ut i högtalarsystemet vid stora torget där många samlats för att se alla finbilarna.

Lördagen tillbringades på Citadellområdet där Thulinträffen ägde rum. Lite sol – lite moln utgjorde ett perfekt träffväder. Vi fick platser tilldelade intill områdets huvudinfart tillsammans med ett antal fina gamla polis-mc och deras ägare. Vi hade även sällskap av en privatägd polis Amazon med en original katastrofvagn komplett med all utrustning, ägare Jan Tägt. Det blev mycket berättande om polismuseet och våra gamla fordon under hela dagen men mycket trevligt.

Träffdagen avrundades med en inbjudan till prisutdelningscermonin där vi fick ett fint hederspris för Porschens deltagande. Söndagen blev en, till skillnad från fredagens nerresa, händelselös och regnig hemfärd. Nu med förarbyte i de båda bilarna, Johan i Porschen och jag i Valianten. Vad som var att föredra åkkomfortmässigt kan jag berätta vid annat tillfälle.

Summering

De ca 130 milen blev mer för de båda bilarna än de rullat på mycket länge och förutom Valiantens blinkersreglage fungerade allt alldeles utmärkt. Kul med ett pris till vår samling och kul att vi kunde bjuda en oerhörd massa förbipasserande bilister på fotoobjekt. För det var många, många som saktade in bredvid oss, log – pekade – vinkade – gjorde tummen upp och tog kort innan de fortsatte förbi.

Klicka på denna länk för att se bilder från rundan

/Bengt Svensson