MC-UTFLYKTER 2009 I STOCKHOLMSREGIONEN OCH I SKÅNE
I Stockholmsregionen
Detta var sjätte året i rad som vi genomfört Onsdagsträffar i samverkan mellan MC-Polisveteranerna och Blue Knights Sweden I. Detta är ett koncept som Janne Huzell och senare Rolf ”Sunkan” Sundqvist lagt grunden till.
Vi som tycker om att köra hoj har här en perfekt mötesplats. Det är enkelt att deltaga. Ingen föranmäla, inga anmälningsavgifter, inga övernattningar eller andra saker som stjäl tid.
För dig som ännu inte är medlem i Blue Knights eller Mc-polisveteranerna är dessa träffar utmärkta ”pröva på” tillfällen.
Körningen är mestadels på asfalt med ett grusinslag då och då. Ofta med kulturella inslag, som besök vid kyrkor, slott och herresäten i samband med fikapauserna.
Premiärturen i Stockholm
Onsdagen den 22 april var det så dags för årets premiärtur. Det var en härlig vårdag med en temperatur värdig årstiden. Tänker tillbaks på förra årets första tur – en minusgrad med snöfall efter en timmes körning. Då var vi tre deltagare: Roffe Sundqvist, Hasse Hagenius och jag själv.
Hur många skulle komma i år? Jo, vi blev nio ekipage, vad kul. Det mest glädjande var ett par nya ansikten, Carl Nissen på en KTM (nybliven medlem i Blue Knights) samt Per Järnbrink som provade på. I övrigt var det bara kända ansikten, som övervintrat med lite torrgasning till tröst. Ja, det gäller inte alla förstås, BMW Berra han kör året runt. Bäst var det i vintras när det var 15 minus och lite snö med skidor på hojen. Då gick det fint som han utryckte det. Ragnar Pålsson kom med en HD 883 som han lånat av hustrun. Vi blev ett blandat gäng med ett brett maskinmaterial.
Färden gick på smala asfalterade vägar över Husby, Markim, Orkesta med fikauppehåll vid Frösunda kyrka. Ett litet kulturinslag över bygden bjöds det som vanligt på. Färden gick vidare mot Kårsta, Brottby, Vallentuna föra att avslutas via Skålhamravägen. Efter drygt två timmar och nära nog 10 mil var vi tillbaks i Upplands Väsby. Det blev en perfekt inledning på detta års mc-säsong.
ON RUN
Bengt Kihlberg
Onsdagen den 13 maj
Den här gången blev vi tio stycken som förväntansfullt samlades för att se vad Hasse Hagenius planerat för färd. Efter en kort genomgång om vad som gäller vid våra körningar angående positionskörning, uppsikt bakåt o.s.v. lämnade vi Hydro Tullinge mot Pålamalm. Skulle det bli mot Bulten? Nej rakt över och in på en grusväg där man på en kortare sträcka hade lagt på ett tjockt lager av makadam (kommer från skotten Mac Adam). Adrenalinhöjande för flera och kanske mest för Pelle Flodman som ännu inte fått sitt körkort.
Sedan blev det inte mera grus men desto mer av mjuka sköna asfaltkurvor ner mot Grödby, Norra Enby och ut på 225:an. Där tog vi norrut och via Fituna, Stutby och Kagghamra kom vi fram till en kyrka vi inte tidigare hade besökt, vackert belägen på höjd. Där intog vi vårt kaffe och våra mackor medan Hasse med inlevelse berättade om platsen. Vi passade också på att så här lite i efterskott hurra för Berra som firat sin 70-årsdag med en längre resa nere i Europa tillsammans med sin Madeleine.
Kvällen var fin och solen sken. Efter fikauppehållet fortsatte vi och när vi passerade Rosenhill såg vi att det fanns en hel del cyklar där, men vi dristade oss ändå till att åka vidare på 257:an i lagom tempo. Ingen åkte om oss och vi mötte bara två cyklar och de höll sig på rätt sida av vägen – så det var lugnt.
Så småningom hamnade vi vid Coop i Haninge där vi avslutade vår resa och kunde sammanfatta att livet leker när man kör hoj i glada kamraters sällskap. Och Pelle fick sig en rejäl genomkörare innan uppkörningen den 3 juni. Enligt dem som åkte bakom honom så fanns det inget att kritisera på hans körning, så det lovar ju gott.
Sunkan
Onsdagen den 17 juni
Så var det dags igen, årets 4:de mc-träff i regi Polisens mc-veteraner och Blue Knights. Vid samlingsplatsen Mac Donalds i Upplands Väsby infann sig nio ekipage, vars förare med pigga förväntansfulla ögon begrundade det vackra vädret i avvaktan på Bengt ”Khile” Khilbergs information om aftonens körning samt körregler. BMW-Berra kom på en sprillans ny röd BMW 650 som glänste vackert i solen och väckte församlingens intresse.
Efter Khiles information rullade deltagarna iväg mot fikastoppet vid Riala kyrka. Färden gick dels längs smala kurviga asfaltvägar och dels längs grusvägar vars dammoln verkade konkurrera med himlens cirrusmoln. Visst är det kul att ”vippa på rullen” så att bak och framhjul stundvis har lite olika hastighet genom gruset. Gemensamt för vägarna var att de omgärdades av vacker och omväxlande natur. Efter ca sju mil nåddes målet Riala kyrka där cyklarna parkerades. Kaffe och mackor dukades fram på kyrkmuren som fick duga som fikabord.
Efter fikat höll Khile den traditionellt kulturella informationen om kyrkan och dess historia. Återfärden mot Upplands Väsby gick längs samma typ av vägar som tidigare. En mycket vacker sträcka var längs sjön Lången. Efter ett ministopp halvvägs så nåddes slutmålet efter 13 härliga mil strax före kl 22. Khile fick en välförtjänt applåd för mycket bra planering och vägval innan ekipagen rullade mot sina hemdestinationer.
Vid pennan
Hans Hagenius
Onsdagen den 12 augusti
Den 5:e rundan i år blev ännu en höjdpunkt. Inte minst mot bakgrund av att den kördes norr om Stockholm i ett perfekt mc-väder medan det samtidigt regnade i de södra regionerna.
Tolv förväntansfulla entusiaster mötte upp vid samlingsplatsen Mac Donalds i Upplands Väsby. Denna gång infanns sig flera nya deltagare vilket var särskilt stimulerande. Resan gick över Markim till Lindholmens gård där Bengt ”Kihlle” Kihlberg berättade om platsens historia. Där fick deltagarna veta att i vissa historiebeskrivningar hävdas det att Gustav Vasa föddes och växte upp på denna plats. Som ett tecken på detta har en särskild ”Vasasten” rest på platsen. Allt detta var okänt av de flesta.
Färden gick sedan vidare över Orkesta – Frösunda med en Fikastund vid Vada kyrka. En kyrka med anor sedan 1200-talet. Där hade vi en härlig fikastund i gröngräset i den sköna kvällssolen.
Återfärden gick över Karby – Sjöberg – Vallentuna med en avslutning på klassiska Skålhammravägen. En resa på 80 km.
Säsongsavslutning den 26 september
Vi har som vanligt haft ett digert aktivitetsprogram. Detta har bestått av fem stycken onsdagsträffar, en avrostning på Bromma trafikövningsplats samt nu avslutningsvis en långmarsch.
Uppslutningen har varit god, 10 – 15 ekipage vid varje tillfälle. Detta är en positiv utveckling i förhållande till tidigare år. Vädret har kanske bidragit till den fina uppslutningen. Förra året var det snö eller regn vid nästan varje tillfälle. I år har solen varit frikostig mot oss vid alla träffarna.
Rolf Sundqvist hade ansvaret även i år för långmarschen. Tillsammans med hustrun Elsa hade de lagt ned ett fint arbete på förberedelserna. Alla deltagarna fick var sin ”rood bok”. Den var nogsamt utformad med delsträcka, totalsträcka, platsangivelser, tider för fika och lunch samt beräknad hemkomst. Korsningar med skymd sikt var även markerade.
Långmarsch var aviserad till lördag den 19 september, men blev framflyttad en vecka. Detta blev en kanondag med sol & 20 graders värme. Det fanns därför en oron om att vi nu hade gjort bort oss, för inte kan det väl bli en lika fin lördag till. Jodå – vi hade tur – visst blev också denna lördag (den 26) en riktigt ”goo dag”.
Start platsen var Norrsunda kyrka. Vi blev 15 st ekipage, som vanligt var det ett varierande maskinmaterial. Äldsta cykeln var Bosse Jensen:s BMW R90 av 75-årsmodel i skick som ny.
Snyggaste hojen och mulligaste ljudet var Pelle Flodmans röda Ducati Streetfighter av 2009-årsmodell. (Detta är skribentens egna värdering).
Sunkan gick nogsamt igenom körreglerna, bl.a. att vi skall uppträda som goda föredömen i trafiken och ta ansvar för den bakomvarande. I stort var rutten förlagd i regionen Sigtuna, Enköping, Sala och Uppsala ca 200 km. Efter 63.80 km körning är det dags för en bensträck-are med kulturinslag. Härkeberga:ka ligger i Uppland ett par mil norr om Enköping. Kyrkan är byggd i början av 1300-talet. På 1400-talet blev den rikligt utsmyckad med kalkmålningar. Detta lär vara en av Sveriges vackraste landsortskyrkor.
Efter ett par kortare grusetapper blev det lunch uppehåll vid Torstuna. Ragge Pålssons hustru Helene var tidigare under resan ute för en liten malör. Vänster tumme fick sig då en törn. Den hade nu svullnat upp till dubbel storlek. Den blåaktiga färgen var inte att leka med. Fam. Pålsson tog beslutet att här avbryta långmarschen. Detta eftersom Helene bedömde att hon inte kunde köra sin HD 883 på ett trafiksäkert sätt. Det visade sig vara en spricka i tummen. Trist – men ett nog så klokt beslut.
Nästa stopp var Järlåsa:ka, en av de få åttakantiga kyrkor som finns i landet. Här fick vi allmän bildningen uppdaterad av Sunkan. Han berättade bl.a. att Pucko är en chokladdryck som lanserades 1954 av Arla. Den producerades på sterilgräddefabriken i Järlåsa fram till 1987. Då fick Semper ta över tillverkningen och fabriken i Järlåsa lades ned.
Resan gick vidare i ett landskap, delvis satt i höstskrud. Hösten gjorde sig påmind med de gulnande löven som tidvis virvlade runt. En sista kafferast blev det vid Sunnersta camping. Stämningen var hög bland deltagarna, lyriska över stigfinnarna Roffe & Elsas vägval. Bara 50 km kvar av resan som ingen ville skulle ta slut.
Helt enligt planen var vi tillbaks på startpunkten kl 15.15. Jag tror inte det vara bara jag, som åkte hem med ett fånigt leende på läpparna efter denna resa.
Vi som genomfört årets aktiviteter, vill tacka alla som varit med.
Sunkan, Hasse & Kihlle
ON RUN Bengt Kihlberg
****************
I Skåne – Janne Huzell Memorial
En mc-runda i ett vårfagert skånskt landskap med kriminella inslag blev det när Mc-polisveteranerna och Polisens Motorklubb i Skåne slog sina påsar ihop den 23 maj och arrangerade en tur till framlidne Jan Huzells minne. Janne var på sin tid en av eldsjälarna bakom Polistekniska museet i Sörentorp.
Den fina rutten, som startade vid Shell i Gårdstånga, hade lagts av hedersmedlemmen i Mc-polisveteranerna, fotografen Lasse Svensson i samarbete med den skånske mc-polisen Bengt Johnsson.
Drygt ett 40-tal motorcyklar, av varierande åldrar och märken (mest BMW), fanns samlade när tiden för start var inne. Från nordliga breddgrader, läs Stockholm, hade också ett gäng med ordföranden i Mc-polisveteranerna, Ragnar Pålsson i spetsen, letat sig ner.
Sedan rullade vi på – över böljande slätter, genom grönt skira bokskogar och på vägar där det normalt inte förekommer särskilt mycket trafik.
I halvtid pausade och fikade vi vid den idylliskt belägna minigolfbanan vid Bosarpssjön, en plats som denna dag andades frid. Annat var det i början av 1950-talet. Då dränkte sig den extra ordinarie fjärdingsmannen Tore Hedin i sjön – efter att ha begått 10 mord. Därmed är han en av de värsta massmördarna i den svenska kriminalhistorien.
Om detta och mycket annat fick mc-deltagarna veta av undertecknad som, uppflugen på en stor sten, höll ett litet föredrag om den så kallade Hurvamördaren Hedin. Öknamnet fick han efter att ha bränt ner ålderdomshemmet i Hurva – i syfte att dölja mordet på sin fästmö.
Målet för rundan var Knivsåsens rastplats utanför Dalby. Där väntade ett grillteam med både läckra grillspett och maffiga korvar. Gamle polisen, numera bilvårdsdirektören Åke Löfqvist, fanns också på plats och sponsrade generöst med priser till deltagarna som alla hade fått var sin lott.
Undertecknad var inbjuden att delta, möjligtvis i kraft av att vara ägare till en före detta polismotorcykel. Synnerligen trevligt, jag ser redan fram mot nästa årgång!
KENNETH LARSSON
Fotografier från rundan finns i bildarkivet i katalogen ”Skånerundan 2009”.
Klicka på denna länk för att komma till katalogen