Mc-utflykter 2007
Våra mc-utflykter har blivit mer och mer uppskattade för varje år. Allt fler har lockats att delta och Rolf ”Sunkan” Sundqvist, som framgångsrikt organiserat de senaste årens utflykter, har lovat att, för sista gången, organisera årets mc-utflykter. Men det blir sista gången och en efterträdare måste ge sig till känna om denna uppskattade verksamhet skall leva vidare.
I år har vi bestämt att hålla oss på norra sidan av Stockholm för att det blir närmare till bra vägar. Det betyder att det blir den norra träffpunkten Mc Donalds vid Glädjens trafikplats i Upplands-Väsby som gäller. Som vanligt startar utflykterna kl 18.00.00. Ingen
föranmälan behövs. Du får själv avgöra om Du vill följa med och i så fall kommer Du i god tid.
Förutsättningen för deltagande är att man (föranmälan behövs inte) kommer i tid, att man gillar att umgås med likasinnade och att öva ”fordons plats” på krokiga vägar. Utflykterna kommer också att bjuda på kulturella inslag. Alla tar med sig eget fika för en ”naturlig” paus. Genom att inte behöva uppsöka något fik får vi större möjligheter att välja bra färdvägar.
Årets körningar blir på följande onsdagar; 11 april, 9 maj, 13 juni, 8 augusti, 12 september samt en avslutande ”långmarsch” lördagen 22 september.
Eventuella tillägg eller ändringar meddelas på denna hemsida.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Rapport från utflykten 18 april
Vid årets första utflykt den 11 april hade man bra väder och 9 deltagare, rapporterar Sunkan. Bengt Kihlberg, Bosse Jensen, Claes Nordlund, var som alltid med liksom Hasse Hagenius, Thomas Cronebäck och några till. Denna gång blev det fika vid Kårsta k:a vilken av okänd anledning inte besökts under de senaste 20 åren.
Sunkan
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Rapport från utflykten 9 maj
9 maj körde vi åter på norrsidan och den här gången tog vi vägen över Knivsta och hamnade så småningom i Lagga. På Örby gård i Lagga föddes den 23 juni 1875 Carl Emil Andersson, kanske mera känd som Carl Milles. Vi fikade vid Lagga kyrka och kunde höra Sunkan berätta om orten och även betrakta skulpturen Spelande ängeln uppställd på kyrkogården till minne av Carl Milles mor. Efter fika och kultur bar det av hemåt mot Upplands Väsby. Med på resan den här gången var 13 cyklar av blandade fabrikat och årsmodeller. Bl a hade Ando Sundelin kommit ner från Uppsala på sin renoverade BMW Polis för att göra reklam för ”Järnbrukskröken”, som han och Conny Wallin lovat att ta ansvar för.
Sunkan
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Rapport från utflykten 13 juni
Efter en och en halv vecka med tropisk värme över hela Sverige kom så den 13 juni med kyligare väder. För mc-åkning dock alldeles utmärkt med torra och fina asfaltvägar. Enligt någon i gruppen fanns det lite adrenalinhöjande grus på några ställen, men då undertecknad inte gillar grus (på asfalt) blundar jag när det finns risk för kurvgrus. Skämt åsido, alla skötte sig mycket bra enligt köföraren Benke som hade sin son med sig på en ursnygg FJR 1300. Med oss denna kväll var också en kollega från Jönköping på en sprillans ny Panna. Vi åkte nordost ut och via Vada kyrka, där vi tog en bensträckare, kom vi så småningom till Riala, där vi vid Riala kyrka intog vårt medhavda. Det hade nu blivit ytterligare lite kyligare, varför några av oss tog på sig en tröja under skyddsstället. Efter fikat åkte vi över Vira bruk, Rumsättravägen, förbi Össeby-Garns kyrka samt Österåker innan vi efter 115 km avslutade vid Statoil i Åkersberga. Under tiden vi står där vid macken och stämmer av när vi skall träffas nästa gång samt önskar varandra trevlig midsommar börjar ett lätt regn falla. Men vad gör det när kvällen i övrigt hade varit underbar.
Sunkan
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Utflykten den 8 augusti.
Dussinet fullt när vi efter sommaruppehållet den 8 augusti åter träffades vid Mc Donalds i Upplands Väsby. Under dagen hade Stockholm drabbats av ett riktigt skyfall, men när kvällen kom var det åter lika fint som vi turligt nog haft på de flesta av våra irrfärder. Färden gick den här gången upp mot Arlanda, vidare norrut och återigen blev parkeringen vid Lagga kyrka vår rastplats. Efter uppehållet vände vi så styrena mot söder och via Alsike och Sigtuna var vi tillbaka i Upplands Väsby efter drygt 10 mil på endast asfalterade vägar. När blir det grus undrade Berra och fick medhåll av Klasse med måg. Ja, den som väntar får se. Klasse har förresten bytt cykel igen och kom nu på en välputsad 1200 GS.
Sunkan
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Rapport från Järnbrukskröken
Lördagen den 18 augusti sammanstrålade ett gäng av Mc-polisveteranernas mest rutinerade och aktiva ”utflyktare” i Gamla Uppsala. Där togs vi emot av Ando Sundelin och Conny Wallin som arrangerat Järnbrukskröken 2007.
Efter en tyst minut för vår avlidne medlem Bengt Lewerentz guidade Ando oss runt högarna, genom offerlunden och Östra Aros första domkyrka och fyllde deltagarna med historiska fakta. Sedan ett förslag att offra en motorcykel i offerlunden nedröstats startade färden mot gruvor och järnbruk under den rutinerade Connys ledning.
Den ca 15 mil långa färden gick förbi bl a bruken i Vattholma, Österby, gruvhålen i Ramhäll och Dannemora, Erik Sahlström-statyn i Tegelmora, Lövstabruk m fl platser.
Conny berättade intressant historia om de olika platserna. Utflykten avslutades i Gimo med museibesök och måltid.
Ett STORT tack till Ando och Conny för ett välplanerat arrangemang och ett mycket trevligt och imponerande genomförande!!!
Janne Huz
på HVA 256A/1968
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Rapport från 12 september
Den 12 septembr var vi sju stycken som i fint väder åkte upp till Långhundra kyrka där vi stannade för en kopp kaffe. Det var dock nära att Vidbo kyrka ännu en gång blivit vårt rastställe. Eftersom viss kritik framförts om att det är för lite grus hittade vi en liten snutt förbi Markims kyrka på vägen hem. Men det var bara ett smakprov. Det kommer mera. Då det mörknar fort så här års såg vi till att inte komma tillbaka alltför sent.
Sunkan
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Rapport från den 22 september
Vaknar klockan nolltvåtio av att regnet piskar mot sovrumsfönstret. Shit! Hur många kommer? Kan regnet skrämma bort några? Somnar om och vaknar igen klockan sex. Det har slutat att regna men stora vattenpölar ute på gatan talar om att det regnat ganska mycket. Elsa hjälper mig med att göra iordning färdkost: sallad, mineralvatten, kaffe samt mackor. Klockan åtta lämnar jag Bagis och åker mot Botkyrka motell för att försöka vara först på plats. Väl framme, först? Ack nej, Klasse som åkt från hemmet utanför Katrineholm är före. Sedan kommer Klasses måg Stefan. Vi är tidigt ute men snart kommer dom en efter en. Men vad är detta? Är det Bumseklubben som skall ut och åka? Bara BMW åkare. Nåja det jämnar ut sig så småningom. När vi alla samlats strax före nio är vi tolv cyklar, sex BMW, en Gold Wing, två Pan European, en V-Strom, en Cagiva och en TDM 900. Jag drar förutsättningarna och talar om att det blir en hel del grus samtidigt som jag kollar ansiktsuttrycken på de tre som förutom undertecknad kör på rena asfaltdäck. Men o nej. Inga sura miner. Vad då förresten! Har vi inte lärt oss att köra på grus också? Vi lämnar Botkyrka och kör gamla Södertäljevägen mot Strängnäs samtidigt som solen bryter igenom. Asfalten är blöt men stör oss ej som de ansvarstagande motorcyklister vi är. Vid Nykvarn svänger vi av och tar så Nykvarnsvägen via Guldsmedsmora till Laxne. Vägen bjuder på grus med stora potthål. Grejar man första och andra hålet hamnar man osökt i det tredje. Vid första stoppet efter cirka en timme är alla mungipor uppåt. Efter en kort asfaltsnutt med mjuka sköna svängar är dags för nästa grusväg förbi Skeppsta Gård och fram till väg 55. Där gör vi någon slags konstig 360 graders sväng vid Byringe station och fortsätter alltså västerut. Vid Länna bruk stannar vi och intar lunch i en skogsbacke med en vacker sjö som fond. Efter lunchuppehållet fortsätter vi med mera grus. Något fastare underlag och vi med asfaltdäck kan vrida på ytterligare lite. Solen lyser, underbar natur, livet leker. Så småningom tar gruset slut och vi närmar oss Ärla kyrka som väl ligger 10 kilometer sydväst om själva Ärla. Och jag som trodde att kyrkan alltid låg mitt i byn. Transportsträcka efter väg 53 innan vi svänger av mot den gamla bandymetropolen Hälleforsnäs och vidare mot Flodafors och Floda kyrka, en mycket mäktig kyrka nästan i klass med Uppsala domkyrka tyckte en av deltagarna. Vi gör ett kort uppehåll och flera av deltagarna passar på att gå in i kyrkan. Klasse och Stefan väljer nu att hoppa av eftersom Klasse nästan är hemma och ser det som onödigt att åka med hela vägen tillbaka. Även Hasse N samt Sören väljer att ta de lite större vägarna hem då de har andra förrättningar under eftermiddagen. Men åtta glada fortsätter på de sörmländska småvägarna och hamnar så småningom vid Blacksta kyrka där det är dags för kaffe. Under rasten får vi av Benke en mycket intressant berättelse om Japan, om landet och dess befolkning och om sitt besök på Hondafabriken. Han är ju precis hemkommen från sin resa tillsammans med Pan Europeanklubben. Vi åker vidare mor Stjärnhov och vänder sedan norrut mot Ånhammar. Vi närmar oss nu Öllösa. Skeppsta – Öllösa, bara namnet sänder rysningar genom kroppen. I femton år var Skeppsta – Öllösa en av de klassiska fartsträckorna under Midnattsolsrallyt. Vi kör nu på historisk mark. Grus och kurvor och backkrön. Det gäller att passa på innan vägarna asfalteras. Efter cirka 20 kilometer är vi vid Skeppsta. Väl ute på 223:an följer några kilometer med fin asfalt innan vi hitter en p-plats där vi kan pusta ut innan sista transporten hem till Botkyrka. När vi landar i Botkyrka har vi varit ute i exakt åtta timmar och åkt tvåhundraåttioåtta kilometer vilket blir 36 km/tim i snitt. En eloge till Eva, vår enda kvinnliga deltagare på egen cykel som kör (ursäkta uttrycket) som en hel karl. Vi har haft strålande väder hela dagen, cyklarna har blivit ordentligt skitiga men vi har haft väldigt trevligt
På återseende nästa år.
Rolf ”Sunkan” Sundqvist
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++