NY POLIS-DUETT TILL MUSEET

En omfattande rostlagning har gjorts där stora delar av golvet fått bytas i kombination med flera delar av ramen. Nya framskärmar, nya fram- och bakdörrar letades upp pga för stora skador på orginaldörrarna. Bilen lackerats sedan och försågs med nya kromdelar, klädsel m.m.

I slutet av augusti 2017 besiktades den utan anmärkning. Därefter  kunde den som första evenemang delta i 50-årsjubileet av högertrafikomläggningen på Kungsgatan i Stockholm den 3 september. En del efterjusteringar återstår liksom byten av vissa delar där defekter upptäckts när bilen börjat användas.

På grund av att en tidigare införskaffade Volvo Duetten inte visade sig ha varit en äkta svart/vit polisbil utan en civil utredningsbil startade jobbet med att hitta en ny under hösten 2015. Efter spårande i polisarkiv och Svenska Volvo PV-klubbens medlemsmatrikel letades en annan bil fram och ägaren ”övertalats” att sälja bilen till Polismuseet.

Duett 2

Lastad för hemtransport till polismuseet

Bilen köptes och hämtades utanför Teckomatorp i Skåne den 7 oktober 2015.

Bilen är en -67:a och har enligt det gamla ursprungliga registreringsbeviset varit polisbil i Karlskrona ifrån januari 1967 till januari 1971 och där gått som svart/vit hundbil. Denna bil har inte lika stort renoveringsbehov som den andra varför vi hoppas kunna återställa denna lite fortare.

Uppspårandet av möjliga fordon gjordes som nämnts ifrån Svenska Volvo PV-klubbens medlemsmatrikel där bilar med ursprunglig färgkod nr 60, vilket betyder svart/vit polisbilslackering, letades upp.

Via RPS gamla arkivlistor på inköpta svart/vita Volvo Duetter från åren 1966 – 1968 hittades också ett antal fordon som var svart/vita övervakningsfordon. Med dessa listors angivna gamla registreringsnummer har ursprungliga registreringsbevis beställts ifrån olika landsarkiv. På dessa har sedan chassinumren framkommit vilket gjort det möjligt att chassinummersöka i vägtrafikregistret för att se vilka bilar som fortfarande fanns kvar. Ett antal nuvarande ägare har sedan kontaktats och förfrågan om möjlig försäljning till Polismuseet har sedan ställts till dessa.

Duett 5

Den polisspecifika manöverpanelen

Efter beskrivning av nuvarande skick och utrustning blev det till slut affär med en Duettägare i Teckomatorp i Skåne. Bilen var körbar men den ursprungliga B18 motorn var utbytt till en B20. Bilen var rostlagad vid några olika tillfällen och lackats svart för många år sedan. Tidens tand har dock satt sina spår och en del nya rostskador har uppstått och några gamla behöver nu lagas om igen. Denna bil är dock i betydligt bättre skick än den tidigare och kräver inte lika stora resurser för att kunna återställas till ursprungligt skick som polishundbil.

Vid samtal med en 80-talsägare framkom att bilen vid ett tillfälle använts till att hämta den f.d. justitieministern (1983 – 1987) Sten Wickbom ifrån en järnvägsstation i Skåne till ett större fackföreningsmöte där han skulle tala. Justitieministern hade då uttryckt stolthet i att få bli hämtad i en f.d. polisbil.

Duett 4

Det för polismodellerna unika handtaget på den vänstra bakdörren

Bilen har kvar flera polisspecifika detaljer som taksökarlyktan, sidoblinkers vid taket bakom dörrarna, polispanelen under instrumentpanelen med knapparna för utryckningsljusen och siren m.m. Den har också kvar det mycket speciella extrahandtaget på vänster bakdörr som inte fanns på vanliga Duetterna, inte ens på de civila polis-Duetterna. På de vanliga Duetterna är båda bakdörrarna öppna genom att högerdörrens handtag öppnas men på de svart/vita, som oftast var hundförarbilar, kunde vänsterdörren fortfarande hållas låst trots att högerdörren öppnades.

En annan polisspecifik utrustningsdetalj i Duetterna, som också fanns kvar i bilen, är en trälåda under baksätet med fack för diverse utrustning. Baksätets dyna gjordes om och blev endast 5-6 cm tjock för att denna trälåda ska få plats.

Efter kontakt med poliser och f.d. poliser i Blekinge har information framkommit att det var tre hundförare som arbetade med just denna bil under dess “hundår” i Karlskrona. Det var Torkel Andersson, Bosse Nestlander och Lars Neij. Föreningen har varit i kontakt med Lars Neij som i sin tur kontaktat Torkel Andersson. De två ska nu försöka leta fram bilder och liknande från bilens aktiva tid.

15. Bromstrumma kapad med vinkelslip och spräcks med huggmejsel

Bromstrumma kapad med vinkelslip och spräcks med huggmejsel

Renovering har påbörjades under vintern 2015/2016 genom utbyte av bromssystemet och rostlagning.

Renoveringen startade med bromsrenovering vilket var betydligt svårare än det brukar vara. Duetten ville absolut inte släppa taget om sina bakre bromstrummor. Efter prov med olika avdragare, svetsvärmning och slägga blev det till slut till att klyva båda trummorna med hjälp av vinkelslip och huggmejsel.

Sedan blev det demontering av motor/växellåda, skärmar, dörrar, inredning osv. Därefter tog rostlagningen vid som utfördes under vintern/våren 2016. Det blev ett mer omfattande jobb än vad vi hoppats på men detta är oftast det vanliga med en 50 år gammal bruksbil som bara lappats ihop då och då för att klara besiktningar. Rost i gamla bilar har lite av ”isbergseffekten”, 20% syns och resten kommer fram när man börjar gräva.

Rost lagades i

  • skärminfästningarna fram- och baktill
  • dropplister och takkanter både höger och vänster sida
  • bagageutrymmets golv
  • infästningarna av baklysena
  • många delar av ram och balkar framtill och under golvet
  • inre tröskellåda vänster sida
  • framvagnsbalken
  • ett antal andra delar av karossen

Utbyte gjordes av hela golvet vänster sida, fram och bak, samt kanterna runt golvpartierna. Vänster tröskellåda byttes ut.

Både höger och vänster dörr, liksom bakdörrarna, var för dåliga för att reparera eller tidigare lagade på ett allt för bristfälligt sätt. Därför letades andra i bra skick fram innan Duetten kunde lämnas till lackering.

Under lackeringstiden har många delar renoverats och en B18 motor införskaffats eftersom det satt en B20 i Duetten vid inköpet vilket inte fanns original i en Duett -67. Ett antal delar har lämnats för blästring och andra för renovering som bl.a. kylaren, värmepaket och hjulspindlarna.

Under senvintern 2017 hämtades bilen från lackeringen och återmonteringen påbörjades. Förhoppningsvis kan bilen bli körklar till den 10 januari 2018 då det blir 50 år sedan den började sin tjänst som polishundbil hos Karlskronapolisen.

Så fort karossen hämtats hos lackeraren i Knivsta påbörjades återmonteringen av allt som tidigare demonterats och setts över/renoverats eller bytts ut.

Ett stort delmoment är ju alltid när motor/växellåda kan återmonteras och efter inkoppling också provstartas första gången. Denna motor hade vi ju köpt på annons och hade endast säljarens löfte om att den gått fint när den plockats ur en defekt bil, så spänningen var stor vid provstarten. Vi hade dock gjort kompressionsprov och konstaterat att denna B18 verkade vara i bra skick viket också stämde när den gick i gång.

Under våren var monteringstempot tidvis högt för att få bilen så färdig utseendemässigt som möjligt före Polismuseets Öppet hus på nationaldagen den 6 juni. Denna dag har ju sedan många år också kallats för ”Motorhistoriska dagen”.

En del svårigheter uppstod med dörrpassning beroende på att en av dörrarna fick bytas efter att karossen lämnats till lack och därför inte provats i karossen. Men efter lite ”masserande” med roterande fil m.m. så fungerade detta också.

På grund av tidigare rostlagningar där vissa rutor inte skyddats från svetsstänk och vinkelslipsgnistor, samt allmänt åldersslitage, byttes framrutan ett par sidorutor samt båda bakrutorna.

När nya framrutan skulle monteras kontaktades glasmästare som dock ryggade tillbaka lite när de hörde att det gällde en Volvo Duett från -67. En sade att de inte hade någon äldre erfaren glasmästare som kunde de bilarna och en annan sade efter lite betänketid att han nog inte vågade.

Det blev då bara för oss att åka hem och ta tag i detta också. Fram på bordet plockades diskmedelsvatten, plastsmörkniv och nylonsnöre. Med en hel del tålamod samt lugnt och metodiskt arbete gick jobbet bra. På dessa rutor bör man sätta dit den yttre kromlisten i den nya gummilisten först och sedan dra i gummilisten med kromlisten i vilket gick bra.

När alla rutor var på plats, motorn i funktion, inredningen monterad (dock med två dåliga framstolar täckta med filtar) vidtog ett tålamodsprövande arbete för den av oss som är bilelektrisk ”expert”.

Inte nog med att få fart på det 50 år gamla originalelsystemet i bilen utan vi måste ju även ha i gång de polisiära extrafunktionerna där en del kablar var avklippta och andra saknades.
Som tur var fanns det mesta kvar av kablage, reläer, extra innerbelysningar, kontakter/ knappar m.m.

Rödljusen och ”saftblandaren” på taket har vi fått återanskaffa på olika håll, de fanns inte kvar vid inköpet. En taksökarlykta fanns på bilen vid köpet men den var av fel modell och defekt. En ny hittade vi hos Svenska Volvo PV-klubben i Sollentuna som donerade denna till Duetten. Klubben har för övrigt varit till stor hjälp under hela renoveringen av Duetten.

55. POLIS-dekalerna monteras och förevigas av möntören.

POLIS-dekalerna monteras och förevigas av montören

Kvällen innan Polismuseets Öppet hus den 6 juni monterades POLIS-texterna som vi fått tillverkade av en reklamfirma i Spånga. Lite ”pilligt och puligt” för att detta ju är väldigt synligt och skulle märkas direkt om något skulle hamna fel. Men det gick bra och blev som på de originalbilder på svart/vita Duetter vi har haft att utgå ifrån.

Morgonen den 6 juni kunde vi sedan lasta Duetten på släp och köra den till Polismuseets fordonsfilial i Tullinge för premiärvisning.

Stötfångarna, kylare, ny klädsel på framstolarna, innertak samt en del annat saknades dock fortfarande vid detta tillfälle. Detta var tänkt att slutföras under hösten 2017 för att bilen sedan skulle kunna vara klar till dess 50-års jubileum som polisbil i januari 2018.

Men några veckor senare kom en inbjudan från arrangörerna av 50-årsjubileet för högertrafikomläggningen den 9 september 1967. De önskade vår medverkan med Duetten vilket satte lite press på den fortsatta renoveringen och anskaffning av de saknade delarna samt provkörningar och besiktning.

Duetten var senast godkänd hos Bilprovningen 1996 för mer än 20 år sedan.

Första provkörningen gjordes den 25 augusti på f.m. och tanken var att kunna åka till besiktning, efter ett eventuellt behov av bromsjustering efter provkörningen. Men någon bromsjustering behövdes inte däremot en ny bakaxel!

Vid provkörningens första kurva hördes ett kraftigt skrapande ljud i bakhjulen. Likadant i några kommande kurvor. Hem igen och upphissning av bakaxeln, stort axialglapp visade sig vara felet. Schimsjustering var inte möjlig utan felet fanns inne i diffklumpen.

Med två veckor kvar till högertrafikjubileet på Kungsgatan i Stockholm blev det lite pressat nu. Efter rundringning till kontaktnätet och besök på Eskilstuna veteranmarknad visade det sig att en PV-klubbsmedlem i Norrköping hade en axel liggande som vi kunde hämta.

Axeln kom hem måndagen den 28 augusti och bytte plats med den dåliga samma kväll. Ny provkörning på tisdagen den 29 augusti som avslutades med ett besök på bilbesiktningen.

58. Besiktningen i full gång

Besiktningen i full gång

Med stundtal 3 besiktningstekniker runt bilen som entusiastiskt kontrollerade Duetten ordentligt blev den godkänd utan anmärkning. En stor lättnad för oss som renoverat bilen.

Nu vidtog diverse småjusteringar, byte av klädsel på framstolarna m.m. i ett par dagar.

64. På Kungsgatan inför avstängnningen och vänstertrafikkörning kl 04.30 - 04.55

På Kungsgatan inför avstängningen och vänstertrafikkörning

Klockan 03.30 söndagen den 3 september styrde vi in mot Stockholm och kunde delta i 50-årsjubileet av högertrafikomläggningen. Stor uppståndelse runt bilen och mycket uppskattande röster hördes från andra deltagare och många nattklubbsflanörer på Kungsgatan.

Duetten har efter detta fått en hundbur iordningsställd i bagageutrymmet helt enligt en originalbild från 60-talet, se bild.

Innertak, med dragkedjor under samtliga taklampor, återstår att göra iordning och montera. Vid de tillfällen bilen körts har det också uppmärksammats att styrsnäckan är för glapp för att kunna justeras till rätt spel så ett byte av denna är planerat längre fram.

 Text och bild
Bengt Svensson                                                                                       Se alla bilder här