”MAN KALLADE DEM VÄGENS RIDDARE” – läs artikeln om mc-polisutbildningen förr genom att klicka på bilderna nedan:

riddare

Läs om dagens mc-polisutbildning här;

Ur tidningen Svensk Polis;

FÅ ERSÄTTER GAMLA MC-POLISER

Inom kort kommer åtskilliga av dem som kör polismotorcykel att ha gått i pension, men få nya tar över.
– Att utbilda fler mc-poliser är en riksangelägenhet, säger P-O Nordquist, kursledare på Polishögskolans mc-utbildning.
Precis när Ulrika Hilding ska sätta sig på sin polisstudentmotorcykel åskar det och årets första hagel faller i Grödinge söder om Stockholm. Hon ska just öva på att stoppa bilister och i den civilbil hon ska stanna sitter två blivande mc-poliser och en instruktör som skrattar åt det plötsliga väderomslaget. Haglandet trummar som hammarslag och de gröna åkrarna runt omkring täcks snart av vita, tjocka korn.

– Och Ulrika som är rädd för åska, säger en av poliserna i civilbilen.

Om allt går väl ska Ulrika Hilding ta sin examen den 11 juni. Hon blir då den andra tjänstgörande kvinnliga mc-polisen i Sverige. Tillsammans med elva blivande kolleger övar hon på Polishögskolans nya BMW R850R-motorcyklar, som är billigare och något mindre än de som används i tjänst.

KRÄVANDE UTBILDNING

Någon timme innan bilstoppsövningen rullar mc-polisstudenterna och instruktörerna in till F18 i Tullinge för att äta lunch på Lisas mäss. Solen värmer och de studerande tar av sig tröjor och blottar en mängd skyddsutrustning. Stämningen är god men ändå något nedstämd. En kursdeltagare fick inte fortsätta utbildningen eftersom han inte klarade bromsproven.

Kraven är tuffa både på deltagarna och instruktörerna som garanterar en hög nivå på dem som examineras. Om inte kraven är höga riskerar mc-poliserna att utsättas för onödig fara i framtiden. Och det är inget som kursansvarige P-O Nordquist kan ta på sitt ansvar.

Mc-polisutbildningen består vanligen av tre dagars förtest på respektive polismyndighet. De som sedan antas går fyra veckors utbildning på Polishögskolan. Men efter den tredje veckan avbryts kursen så att studenten får tre till fem dagars praktik på sin myndighet, och på den motorcykel han eller hon ska arbeta på.

ELVA DELTAGARE

Kompletterande moment kan därefter ges vid behov. Tanken är också att mc-utbildningen ska hinna sjunka in innan den fjärde veckan på Polishögskolan, med avslutande övningar på deltagarnas tjänstemotorcykel. Innan kursen ingår ett teoriblock som diskuteras under ett seminarium.

I den kurs som avslutades den 11 juni fanns elva deltagare mellan 28 och 46 år. För att bli antagen krävs bland annat A- och B-körkort, ett förarprov och inte minst att den sökandes polismyndighet vill betala för den förhoppningsfulle. 82 750 kronor kostar kursen. Många tycker att det är mycket pengar men inte kursledare P-O Nordquist.

– Jag var nyligen inbjuden på en kurs i industrivägning. Den kostade 6 000 kronor, för bara en dags utbildning. I jämförelse är mc-poliskursen inte alls dyr, säger han.

MC-POLISER PENSIONERAS

Medelåldern bland sex mc-poliser under en kortege 2004 var 59 år. Många mc-poliser går i pension inom ett decennium, men tillväxten är blygsam. Även bland övriga trafikpoliser går antalet ner markant. På två år har trafikpoliserna i Södertälje minskat från tolv till fem. I Värmland har antalet sjunkit från 36 till 16 på tio år. För att vända trenden krävs bland annat mer information om hur arbetet som trafikpolis egentligen är, säger P-O Nordquist.

EN KVINNA OCH TIO MÄN

Bland årets blivande mc-poliser är Ulrika Hilding den enda kvinnan. Klarar hon examen blir hon Sveriges andra yrkesverksamma kvinnliga mc-polis. P-O Nordquist tycker inte att kvinnor ska avskräckas från att söka till utbildningen. Han vill se fler kvinnliga mc-poliser.
– All verksamhet mår bra av en mix av manligt och kvinnligt, säger han.

P-O Nordquist säger att Ulrika Hilding är en av kursens främsta och att hon är ett föredöme för många.

– På de tunga övningarna kan det vara tuffare för en kvinna men som förare och trafikövervakare är det ingen skillnad, säger P-O Nordquist.
Ulrika Hilding är 38 år och väger 58 kilo. Hennes motorcykel väger 240 kilo. I vissa situationer känner hon sin begränsning.

– Jag har haft svårt i vissa övningsmoment. Men det har ändå funkat, säger hon.

VIKTIGT FÖRTEST

Ulrika Hilding vill inte se sig som en förebild, främst för att hon anser sig vara förvirrad och för att hon glömmer mycket. Inför kursen tvivlade hon på sig själv.

– Jag har inte trott att jag varit tillräckligt bra. Men de har sagt att jag är duktig och att det gått bra så…

Till dem som vill bli mc-poliser rekommenderar hon att först prova förtestet där man bland annat får köra motorcykel på manövergård, i skog och på fordonsplats. Det visar om man kan klara utbildningen eller inte menar hon.

HAGLANDET FORTSÄTTER

Åter till bilstoppövningen. Haglet fortsätter att vräka ner blandat med piskande regn. Vägen är snart farligt hal. Den civila bilen med en instruktör och två studerande i saktar ner. Men trots att trafiken krypkör i det farliga väglaget åker Ulrika Hilding upp långsides med bilen, tutar, kör om och markerar tydligt var hon vill att bilen ska parkera. Hennes kurskamrater skrattar och jublar under det att bilen stannar.

Alfred Skogberg